Nederlands Engels

Seo en Content afbeelding

Seo en Content

04-02-2015

Content, de brandstof voor SEO

SEO is de wetenschap waarmee je in staat bent om hoog in de ranking te komen bij Google. Bij Dare to Design hebben we hier inmiddels een stevige expertise in opgebouwd. Google wijzigt voortdurend de spelregels voor een hogere ranking. Deze spelregels hebben betrekking op techniek, inhoud en links.  In deze blog willen we je wat tips and tricks meegeven ten aanzien van de inhoud ofwel de teksten van de website. 

Statistische weetjes betreffende SEO

Sommigen denken dat het volzetten van een pagina met het woord waarop je gezocht wilt worden er automatisch voor zorgt dat je hoog in de ranking verschijnt. Niets is minder waar. Google hanteert een percentage van 3-4% dat het woord voor mag komen op het totaal aantal woorden. Google vindt ook bij de content de gebruikersbeleving belangrijk en zal er alles aan doen om de tekstschrijvers te dwingen prettige, afwisselend geschreven, teksten te produceren. Voor een pagina hanteren we minimaal 300-400 woorden waarbij het handig is om met het gewenste zoekwoord te starten in de titel (de zogeheten H1-header).  Daarnaast is het ook aan te bevelen om het indexwoord in de onderste paragraaf terug te laten komen.

Plaatjes vullen gaatjes bij SEO

Plaatjes blijken de leesbaarheid te bevorderen en daar gaat het Google om. Daarom krijg je bonuspunten als een pagina minimaal 1 plaatje bevat. Daarbij is het handig het plaatje onder de juiste naam te uploaden waarbij het gewenste zoekwoord weer terugkomt. En vul hier ook weer de omschrijving van het plaatje goed in.

Metatags doen niet meer voor SEO

Het was al een tijdje bekend dat metatags niet zoveel doen voor Google. Dit zijn de zogeheten zoekwoorden die je als variabelen mee kunt geven aan de pagina. Het blijkt dat deze ook geen nut meer hebben bij de andere zoekengines zoals Binq. Reden hiervoor is dat ook deze zoekwoorden misbruikt werden door de websitebouwers. En ook dus reden waarom Google, de functionaliteit van de metatags heeft uitgezet.

De algoritmes van Google 
website dare to design full responsive

Google gebruikt een flink aantal algoritmes om de plek van jouw website te bepalen. Zij schermen zelf met 
zo'n 200 variabelen. Sommigen van deze algoritmes worden maar eens in de zoveel tijd gescreend. Het kan dus soms even duren voordat je resultaat ziet van de door jou geinitieerde aanpassingen. Belangrijk is in ieder geval dat de content regelmatig wordt geupdated. Statische content zakt langzaam naar beneden. De competitie zit immers ook niet stil en streeft je dan voorbij met actuelere content. Bloggen is dan een slimme optie. ;-)

Bekende zoekalgoritmes zijn Panda en Pengiun. Pengiun onderzoekt of de backlinks (links naar jouw site) wel valide zijn. Panda bekijkt de opmaak van de site en bepaalt of deze gebruikersvriendelijk is. Laatstgenoemde wordt ook belangrijk voor de ervaringen vanaf de smartphone. De verwachting is dat deze variabele binnen een half jaar zwaar mee gaat tellen in de ranking. Bij Dare to Design hebben 
we zeer goede full responsive webtechnieken waarmee de site zich netjes aanpast aan het device. Google waardeert onze techniek zeer hoog, dus schroom niet om contact op te nemen als je niet zeker bent van de techniek van jouw huidige website.

Wil je meer info vinden over SEO? Daarvoor hebben wij de aparte sectie bij SEO en content of onze website met nog veel meer informatie bij www.daretobefound.nl

Marco Jacobs
SEO specialist