Nederlands Engels

11 mei 2017

Digital magazines: Vernieuwende marketinguiting

Hoe zou jij een ‘digital magazine’ omschrijven? Veel mensen zouden hierop antwoorden dat een digital magazine gewoon een tijdschrift is, maar dan online of in PDF in plaats van op papier. Een digital magazine is echter veel meer dan dat. Het biedt meer mogelijkheden dan de traditionele tijdschriften die in de schappen bij de supermarkt liggen en opent een heel nieuw speelveld voor adverteerders. Naast het feit dat het alleen online te lezen en bekijken is, is één van de grote verschillen voor de lezer dat een digitaal tijdschrift niet van voor naar achter gelezen hoeft te worden. Dit is meestal wel de bedoeling is bij een papieren tijdschrift. Er is dan ook vaak geen inhoudsopgave of vaste volgorde van artikelen. Door links en andere slimme verwijzingen op basis van categorieën en onderwerpen, vinden lezers razendsnel hun weg door het magazine. Vanuit het oogpunt van de maker van het tijdschrift is het een enorm voordeel dat er een constante mogelijkheid is om actueel te blijven. Dit is makkelijk mogelijk doordat het printproces wegvalt. Hierdoor kan er dus constant content kan worden toegevoegd of gewijzigd. Mede om deze redenen hebben wij voor onze klant Rotterdam Business Events een digital magazine ontworpen en ontwikkeld. Deze biedt een complete experience en kan snel weergeven worden. Ben jij ook benieuwd of een digital magazine doeltreffend kan zijn voor jouw business? Lees hier verder over meer interessante voordelen van digital magazines:

Engagement door interactie

Zoals door niemand onopgemerkt, is er de laatste jaren een flinke verschuiving geweest van offline naar online op allerlei vlakken. Dit geldt uiteraard ook voor boeken, kranten en tijdschriften. De online tijdschriften hebben veel nieuwe functies gebracht die voor meerdere partijen interessant zijn. Een grote nieuwe functie is de grote mate van mogelijkheden om interactieve elementen toe te voegen aan artikelen. Zo kunnen er bewegende afbeeldingen of video’s worden toegevoegd om het simpelweg leuker te maken om te lezen. Dit kan in het artikel worden gezet maar kan ook naar verwezen worden met linkjes. Als een lezer zelf actie moet ondernemen om meer te zien, is er dus interactie gecreëerd. Die interactie zorgt voor engagement en dus klantenbinding. Het is dan wel aan de maker van het tijdschrift om te zorgen dat de lezer uit genodigd wordt voor deze interactie. Dit kan gedaan worden door juist gebruik te maken van beeld, tekst en animatie. Tevens onthouden lezers informatie beter als ze er moeite voor hebben moeten doen en het ondersteund is door visuele aspecten.

Storytelling

Onze geschiedenisboeken vertellen ons dat mensen altijd al zeer geïnteresseerd geweest zijn in verhalen en het vertellen hiervan. Storytelling is dan ook een veelvoorkomende marketingtool voor merken om de aandacht en loyaliteit van mensen te winnen en houden. Uiteraard werd storytelling al veel gebruikt in traditionele tijdschriften, maar de digitale tijdschriften bieden ook hier veel nieuwe kansen. Zo kunnen beeld, kleuren en soms zelfs geluid bijdragen aan de belevenis van de betekenis van de tekst. Afhankelijk van de onderwerpen kan er ook gebruik worden gemaakt van links naar andere interne of externe informatie. Door dit te doen kan de betrouwbaarheid nog hoger worden. Door afwisselende informatie te delen met je klanten die relevant of interessant voor hen is, zorg je op een leuke manier voor verbinding met hen.

Adverteerders

Ook voor adverteerders beginnen online magazines een heel nieuw hoofdstuk. Doordat deze magazines online staan, kunnen lezers klikken op de advertenties. De advertenties kunnen opvallender worden gemaakt door het gebruik van bewegende beelden of juist subtieler door een klein linkje te plaatsen bij relevante content.

Voordelen voor jouw bedrijf

Naast deze voordelen voor klantenbinding en adverteerders, zijn er ook veel praktische pluspunten van online magazines. Een eerste is het feit dat online magazines gewoon eenvoudig te verspreiden zijn. Via e-mails of links kan de distributie plaatsvinden. Een niet onbelangrijke bijkomstigheid daarvan is dat de distributiekosten en het hele printproces ook wegvallen.

Zoals eerder genoemd is één van de grote aanwinsten van dit medium, de mogelijkheid om constant content te updaten en toevoegen. Hierdoor blijft je inhoud altijd relevant en recent. Over relevantie gesproken; het doel van het gebruik van online magazines is natuurlijk om veel lezers te interesseren. Maar hoe weet je dit nou eigenlijk precies? Je raadt het al, doordat een digital magazine online weergegeven wordt, kan het makkelijk gekoppeld worden aan Google Analytics. Hierdoor kun je op elk moment analyseren wie je doelgroep is, welk artikel het best wordt gelezen en op welke links het meest wordt geklikt. Hier kan dan meteen, of bij de volgende editie, op in worden gespeeld. Een laatste gewin waar Dare to Design veel waarde aan hecht, is het gegeven dat een online magazine beter voor het milieu is dan een geprinte versie.

Kortom, digital magazines opent vele nieuwe deuren. Wil je ook samenwerken of toch nog wat meer weten over het effect van digital magazines op jouw bedrijf? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. We hebben specialisten in huis die je kunnen inlichten en verder helpen.