Nederlands Engels

De Sales funnel afbeelding

De Sales funnel

In de sales zegt men wel eens: 'Een zwaluw die niet vliegt die vangt geen wormen.'. Het is dan natuurlijk wel handig om te weten waar die wormen zijn zodat je de juiste kant op vliegt. Dit richten op de markt en nader bewerken noemen we de sales funnel. Eerst bepaal je de markt, vervolgens de specifieke doelgroep. Deze ga je bewerken met specifieke marketingacties. Langzaam kom je dan tot een groep suspects ofwel een longlist die we om proberen te zetten naar prospects om uiteindelijk met gerichte aanbieding deze prospects ertoe te bewegen om jouw klant te worden.

 salesfunnel en conversierate

Conversierate

Bij elke fase spreken we van een conversierate. Het vergt een behoorlijk markt om uiteindelijk een paar echte klanten over te houden. Hoe hoger de conversierate, hoe groter het aantal klanten aan het einde van de streep. Dare to Design heeft een aantal klanten mogen helpen bij het transformatieproces en we hebben daar prachtige successen geboekt. De bepaling van de sales strategie hangt natuurlijk in sterke mate af van jouw eigen expertise en het te verwachten rendement dat je kunt behalen in een bepaalde doelgroep. Wij geloven heilig in gerichte produkt-markt combinaties die jouw organisatie positioneren als een virtuele niche voor een bepaalde bedrijfstak. Want een leverancier die helemaal toegespitst is op jou als klant en alle ins en outs kent van jouw bedrijfstak heeft natuurlijk een streepje voor. Ook hebben wij voorbeelden waarbij wij onze klanten bij mogen staan bij hun tender. De conversierate was in dit stadium ongekend hoog. Onze ervaring is dat de toevoeging van een stuk branding en een professionele uitstraling ongelofelijk veel doet in dit stadium van de salesfunnel. Heb je dus een hele belangrijke tender met grote belangen, bel ons voor hulp bij het proces.

Karel Boere RFD MBA