Nederlands Engels

24 oktober 2017

404 Error pagina's

 Je bent op zoek naar informatie of je hebt op een bepaalde knop geklikt en opeens krijg je het te zien: een 404-error. Een witte pagina met niks anders dan ‘Error 404’. Een beetje in de war klik je op ‘terug’ in de hoop dat dit alles oplost, en opgelucht haal je adem als je weer een normale pagina te zien krijgt. Vaak vind je vanzelf wel een andere manier om alsnog de informatie te vinden waarnaar je op zoek bent. Hoewel het vrij makkelijk is voor een bezoeker om van de 404-pagina af te komen, en dus wellicht geen groot probleem lijkt, zijn deze pagina’s een grote focus van veel bedrijven.

Het belang

‘Waarom dan?’ denk je nu wellicht. De naam zegt het al, een 404-error betekent dat er ergens iets is mis gegaan. Hoe dat komt en aan wie dat ligt, maakt vaak niet zo veel uit. Wat wel van groot belang is, is dat sommige bezoekers van de website de neiging hebben om de hele website te verlaten bij het zien van zo’n pagina. Deels kun je deze errors voorkomen, maar nooit helemaal. Iemand kan bijvoorbeeld een link hebben opgeslagen waarvan de URL later is veranderd. De opgeslagen link bestaat dan niet meer en de bezoeker kan terecht komen op een 404-error pagina. Het is dan aan de website maker om de URL’s correct door te linken om te voorkomen dat iemand de site gewoon weg klikt.  Heb je  veel 404 errors in de website en hierbij hulp nodig? Neem contact met ons op om jouw  website door te lichten op 404's en deze te verwijderen.

Leuke 404 pagina's

Naast de kans minimaliseren dat bezoekers op een 404-pagina stuiten adviseren wij te allen tijde: maak er wat leuks en neem onzekerheid voor de gebruiker weg. Je ziet bijvoorbeeld vaak lijstjes met mogelijke oorzaken van de error. Soms twijfelen mensen of ze überhaupt op de goede website zaten, daarom raden wij aan om ook deze pagina volledig volgens de huisstijl in te richten. Denk daarbij aan de kleuren, het logo en de schrijfstijl van het merk achter de website. Zo herkennen bezoekers dat ook deze pagina bij de juiste website hoort. Zodra ze dat weten, is het natuurlijk de volgende stap om ze te begeleiden naar waar ze eigenlijk op zoek waren. Dit kan gedaan worden door een link te plaatsen terug naar de home pagina, de menubalk en site structuur te laten staan, of ze eenvoudig terug te sturen naar de laatst bezochte pagina. 

Kortom, focus je op gebruikersvriendelijkheid van je website door je in te leven in de bezoeker. Daar valt dus ook (en júist) de 404-error pagina onder. Laat de bezoeker zien dat ze op de juiste website zitten door je eigen stijl te gebruiken, en schotel ze snel en eenvoudig oplossingen voor zodat je ze niet kwijtraakt door verwarring. Het beste is natuurlijk om 404’s te vermijden maar nu we het er toch over hebben… Bedrijven maken er steeds mooiere kunstwerken van, dus step up your game en ondersteun je klant! 

 

 

Wil jij ook een unieke 404 pagina? Neem contact met ons op voor een briljant idee.