Geen wondermiddel maar een bruikbare marketingtool
15-11-2012
Het is al een tijdje in opkomst: gebruik van social media voor marketingdoeleinden. Steeds meer bedrijven benutten deze relatief nieuwe media voor de promotie van hun organisatie.
Met zomaar in het wilde weg Twitteren kom je als bedrijf in ieder geval niet ver. Zoals alle andere marketingtools, zijn social media het best in te zetten wanneer gewerkt wordt volgens een plan van aanpak. En dat plan is voor elk bedrijf weer anders. Ga eerst eens na welke doelen je met je campagne wilt bereiken. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: een hogere merkbekendheid, meer (website)bezoek, hogere klanttevredenheid en betere productontwikkeling. Meetbare doelen zorgen ervoor dat de effecten van de campagne duidelijk worden.
BETER NIET DAN HALF
Als je de ‘volgers’ en ‘likes’ eenmaal hebt, wat doe je er dan mee? Er wordt geregeld vergeten dat social media behoren tot de interactieve media. Je volgers kunnen terugpraten en vragen stellen! Wees hierop berekend!
Voor het bijhouden van een goede campagne zijn tijd en geduld nodig. Klakkeloos profielen aanmaken op alle denkbare platformen is daarom geen goed idee als je geen tijd hebt om ze bij te houden. Beter is het om een aantal relevante media goed bij te houden en tijd te nemen om te reageren op je volgers. Ben je niet bereid deze tijd te investeren? Dan is het misschien beter om er in z’n geheel vanaf te zien. Het half bijhouden van social media kan in sommige gevallen meer schade dan toegevoegde waarde voor het bedrijf betekenen.
SOCIAL MEDIA IN DE PRAKTIJK
Allereerst is het van belang om de doelgroep, waaronder je bestaande klanten, te gaan volgen. ‘Luister’ naar wat men vertelt en waar men behoefte aan heeft. Welke toon wordt gebruikt? Als je bepaald hebt wat je doelgroep allemaal online onderneemt, hoe ze praten en naar wie ze luisteren kun je de stap zetten om met ze te gaan communiceren. Geef tips, help met het beantwoorden van vragen. Zelf publiceren is natuurlijk ook een mogelijkheid. Dit kan met korte berichten via Twitter of wat uitgebreider via bijvoorbeeld een blog. Hierbij is het van belang dat je niet zomaar wat informatie het net op slingert, maar dat je er ook klaar voor bent om de reacties te ontvangen.
Vertel niet alleen hoe goed je bedrijf is en wat je allemaal doet, maar publiceer en deel ook andere verhalen die bij de branche passen en waar de doelgroep in geïnteresseerd is. Laat je interesse zien en profileer je als een expert. Spring bijtijds en integer in op negatieve reacties, om erger te voorkomen. Bij marketingcampagnes via social media is het van belang je te richten op de ervaring die de gebruiker krijgt. Lok een actie of reactie uit.
MAAK JEZELF ZICHTBAAR
Optimaliseer de vindbaarheid van je social media-profielen door ze te vermelden op de bedrijfswebsite en laat de verschillende platforms ook naar elkaar en naar de website verwijzen. Maak jezelf zichtbaar, ook via drukwerk. Onderzoek de verschillende social media. De mogelijkheden reiken ver buiten Twitter en Facebook alleen. Zorg voor een afgewogen medium keuze, meetbare doelstellingen, tijd en geduld. Dan heb je een goede nieuwe marketing tool tot je beschikking.