Nederlands Engels

03 juli 2017

Explanimation: inzetbaar voor jouw business

De inzet van video wordt steeds populairder. Op social media, maar ook op websites zien we bedrijfsfilms steeds vaker terugkomen. Daarnaast worden animaties gebruikt om complexe informatie over te brengen. Dit soort video’s zijn zogenaamde explanimations; een combinatie tussen ‘uitleg’ en ‘animatie’. Maar wat houdt dit precies in en is dit relevant voor jouw business? Lees hier hoe explanimation inzetbaar is voor jouw business.

Wat is explanimation?

Explanimation is letterlijk een samenvoeging van ‘explanation’ en ‘animation’. Het zijn korte video’s die op een vermakelijke manier uitleg geven. De digitale wereld staat boordevol informatie, soms zelfs te veel, waardoor de gebruiker automatisch informatie filtert en scant. Het is algemeen bekend dat de mens visueel is ingesteld. Informatieoverdracht in de vorm van beeld blijft beter hangen dan tekst. Hierdoor kan jouw merk of organisatie met het gebruik van beeld een betere indruk achterlaten bij (potentiële) klanten. Als jij als organisatie complexe producten of diensten verkoopt en dit onder een laagdrempelige manier onder de aandacht wilt brengen, dan is explanimation een goede uitkomst.

Waarom zou je explanimation inzetten voor je business?

Je kunt explanimation gebruiken voor meerdere doeleinden. Stel, jouw organisatie introduceert een nieuw product dat uitleg vereist, dan is explanimation ideaal om in te zetten. Je geeft uitleg in de vorm van een pakkende animatie. De animatie moet een bepaalde emotie oproepen bij de kijker om het product daadwerkelijk te kopen. Maar ook voor complexe zaken of diensten kun je explanimation goed inzetten. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan voor The Dare Company. Het bedrijf had te maken met een herpositionering en veranderde van de naam Dare to Design naar The Dare Company. Een animatie werd ingezet om de klanten te informeren. Met de video ziet de kijker binnen enkele minuten het verhaal over The Dare Company en de verandering. Dit met als doel om de (huidige) klanten op een laagdrempelige manier te informeren. In dit voorbeeld gaat het over een herpositionering, maar je kunt animatie ook inzetten om bijvoorbeeld je jaarplan te presenteren. Jaarplannen bevatten veel tekst en informatie en kun je met behulp van een video aantrekkelijker maken.

De identiteit van je organisatie onder de aandacht

Door het gebruik van je huisstijl in de video schept je herkenbaarheid. Gebruik alle elementen van je huisstijl, van kleurgebruik tot aan typografie. Naast herkenbaarheid roept het ook emotie op bij de kijker. Animatie is dus ook goed om de visuele identiteit van een organisatie levendig te maken en houden.

Explanimation is ook geschikt voor jouw business

Explanimation kun je voor verschillende zaken inzetten; van productlancering tot aan de presentatie van een jaarplanning. Het voordeel van animatie is dat het inzetbaar is voor verschillende branches. Vooral organisaties met complexe vraagstukken of producten is video ideaal om klanten aan je te binden. Je wilt met jouw animatie een emotie oproepen waardoor er iets gebeurt; een aankoop, een terugkerende klant of een positief merkenimago. 

Wil je ook gebruik maken explanimation in jouw organisatie? Of misschien zelfs een creatieve campagne rondom jouw video? Neem dan contact met ons op. We hebben creatieve designers en gewiekste marketeers in huis die jouw businessvisie op een pakkende manier kunnen overbrengen op klanten.