Drukwerk inkopen is een vak
01-10-2014
Vaak regelt Dare to Design de inkoop van het drukwerk voor de klant. Niet alleen omdat wij in staat zijn om met onze contacten scherp in te kopen, maar ook omdat wij de finesses kennen rondom de kwaliteit van het drukwerk. We geven een paar voorbeelden van ervaringen die wij in het verleden hebben opgedaan.
Het bestellen van drukwerk is geen sinecure. Er is een veelheid aan kwaliteiten en soorten papier beschikbaar. Als leek zie je vaak door de bomen het bos niet waardoor je online bij een internetdrukker geen goede keuze kunt maken en aangewezen bent op de kennis van een kwaliteitsdrukker, een veel hoger tarief tot gevolg.
Wij weten precies welke drukpers de door ons geselecteerde drukkers bezitten. Hierdoor weten we exact voor welk drukwerk we het beste de juiste drukker kunnen selecteren. Drukkers geven uiteraard aan dat ze alles kunnen drukken. Geloof dit echter niet, er wordt dan een beroep gedaan op een collega-drukker waarbij in het tarief een additionele aanbrengfee wordt verwerkt. Daarnaast levert dit natuurlijk een extra hobbel in de logistiek.
Op basis van alleen de specificaties kun je niet altijd een drukker selecteren. Het drukwerk kan volledig voldoen aan de specificaties van levering, maar toch afwijken van de gewenste kwaliteit. Bijvoorbeeld omdat de kwaliteit van de messen van de snijmachine niet voldoende is om strak te snijden en het drukwerk enigzins gerafeld is. Het is lastig om bij de gemiddelde internetdrukker voor dit soort zaken te reclameren. Veelal wordt de order vooraf betaald, de contacten lopen puur telefonisch en voor een incidentele besteller is er geen machtsmiddel om het drukwerk te laten herdrukken. Als er al tijd is om het drukwerk een 2e keer te laten leveren, wordt noodgedwongen een beroep gedaan op een kwaliteitsdrukker die de kwaliteit wel voor elkaar heeft. Uiteraard tegen een hoger tarief omdat er snel geleverd moet worden. Een dubbele strop voor de afnemer.
Een ander veelvoorkomend issue is de levertijd. Hoe goedkoper de drukker hoe meer restricties er zijn op de flexibiliteit van de drukker. Onze ervaring is zelfs dat men, als dit op dat moment beter uit komt voor de drukker, de planning en de afgesproken levertijd niet gehaald wordt. Vooral in periodes waarbij feestdagen een rol spelen in de planning.
Ook is het raadzaam om de kleine lettertjes te lezen in de voorwaarden. Wat is de afgifte van een levertijd waard als men zich vrijwaart van elke aansprakelijkheid rondom die levertijd. Goedkoop is duurkoop in deze. Een te late levertijd kost vaak meer geld dan de korte termijn winst die te behalen is op goedkoop drukwerk.
Bij Dare to Design hebben we het benodigde leergeld betaald met het ingekochte drukwerk. Wij weten van de hoed en de rand en kennen deze markt als onze broekzak. Onze klanten profiteren van onze kennis waardoor we een belangrijke toegevoegde waarde zijn voor het inkoopproces. Daarnaast houden wij controle op de aanlevering van de bestanden aan de drukker. Hiermee worden fouten voorkomen doordat de afstemming tussen ontwerp en de drukker via een extra schijf verloopt. En daarmee gunt de drukker ons weer scherpe tarieven omdat we foutloos aanleveren. De zorg over het drukwerk is er een die wij onze klanten graag uit handen nemen.
Anneloes van den Berg