Nederlands Engels

4 tips voor je marketingstrategie tijdens komkommertijd afbeelding

4 tips voor je marketingstrategie tijdens komkommertijd

29-07-2016

De zomerperiode is weer aangebroken. Klanten en collega’s zijn op vakantie. Juist, het is komkommertijd. Een ‘rustige’ periode waarbij diverse projecten opgepakt kunnen worden die in drukke tijden door prioritering zijn blijven liggen. Zo ook wellicht de uitwerking van jouw marketingplan. Werp eens een kritische blik op jouw huidige marketingstrategie en lees de tips die je meteen kunt toepassen.

1) Organiseer unieke prijscampagnes

In de zomerperiode kunnen unieke campagnes bedacht worden op basis van jouw prijsbeleid. Webshopeigenaren kunnen korting geven aan de hand van  temperaturen. Bij 27 graden kan er bijvoorbeeld 27% korting gegeven worden. Tevens kun je een Facebook winactie uitvoeren. Laat de community een foto maken met jouw product waardoor zij kans maken op 25% korting op de eerstvolgende aankoop. Een like-share-winactie zorgt er namelijk voor dat nieuwe fans in contact komen met jouw organisatie.

2) Pas je productaanbod aan

Producten worden aan de hand van klantbehoeftes gecreëerd. Bepaalde producten zijn seizoensgebonden zoals een zonnebril of zonnebrandcrème. Bij de verkoop van producten kan er een extra ‘geschenk’ gegeven worden aan klanten. Denk hierbij aan een zonnebril met jouw merk erop. Jouw klanten zullen dit geschenk waarderen en gebruiken. Dit creëert free publicity voor jouw brand.  

3) Grijp je social media kansen

Ongeacht of het vakantietijd is of niet, social media kanalen verzenden constant nieuws. Benut de kans om naast nieuwe content, ook oude content te herhalen. Bestudeer de contentkalender en analyseer wat voor inhoud relevant is om opnieuw te delen onder je community. Wellicht is er een artikel geschreven dat qua technologie niet meer relevant is. Herschrijf het artikel en publiceer dit opnieuw. Daarnaast kun je de visuele aspecten van je social media kanalen bestuderen. Pas bijvoorbeeld verschillende headers en profile pics aan op het thema ‘zomer’.

4) Verplaats je naar de klant

De conversie van de website zal in de zomerperiode wellicht minder zijn. Klanten kunnen op het strand liggen of op vakantie zijn. Als organisatie kun je naar jouw klanten ‘toegaan’. Organiseer een pop-up store vlakbij het strand. Klanten kunnen op deze wijze in contact komen met jouw producten. Dit kun je doen in combinatie met het uitdelen van geschenken.